Переваги впровадження реформи децентралізації на території району

 

 

Основною метою проведення реформи децентралізації та об’єднання територіальних громад є покращення якості надання публічних послуг і наближення їх до людей, а також економія фінансового ресурсу за рахунок скорочення видатків на апарати управління та інші галузі.

Проведення реформи з децентралізації влади передбачає передачу повноважень на місця, тобто органам місцевого самоврядування. Разом із повноваженнями вони отримають і необхідні кадрові, фінансові та інфраструктурні ресурси.

Повноваження, які отримають об’єднані громади:

 

Власні

– планування розвитку громади та формування бюджету;

– розвиток економіки, підприємництва, залучення інвестицій;

– управління земельними ресурсами, надання дозволів на будівництво;

– утримання та будівництво доріг, благоустрій території;

– організація пасажирських перевезень на території громади;

 

Делеговані

– соціальна допомога через терцентри (в громадах);

– адміністративні послуги через центри їх надання (в громадах);

– управління школами й дитсадками;

– первинна медична допомога;

– управління та організація роботи закладів культури та спорту.

Об’єднані громади отримають весь спектр повноважень, що їх сьогодні мають міста обласного значення.

Крім того, в об’єднаних громадах мешканці мають бути забезпечені послугами, що надаються органами державної влади:

– виплата пенсій, субсидій, пільг і допомог;

– контроль санітарного стану;

– казначейське обслуговування;

– реєстрація актів цивільного стану тощо. 

На виконання вище перелічених повноважень передбачається відповідний фінансовий ресурс. Так, об’єднана громада одержує:

– 60% податку на доходи фізичних осіб (зараз 0);

– державні субвенції (медична, освітня);

– право розпоряджатися землями на території об’єднаної громади.

Розглянемо детальніше перелік податкових та неподаткових надходжень:

– 60% ПДФО;

– 25% екологічного податку;

– 5 % акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів;

– 100% єдиного податку, в тому числі єдиний податок з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка виробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків;

– 100% податку на прибуток підприємств;

– 100% податку на майно (нерухомість, земля, транспорт);

– плата за надання адміністративних послуг (зараз 0);

– надходження від орендної плати за користування майном комунальної власності;

– рентні плати за користування надрами, за спеціальне використання води та водних об’єктів, лісових ресурсів;

– орендна плата за водні об’єкти.

Об’єднані громади перейдуть на прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом (зараз їх мають тільки області, райони і міста обласного значення).

Також передбачаються зміни до Податкового кодексу, відповідно до яких органи місцевого самоврядування встановлюватимуть ставки та пільги по платі за землю не тільки в межах, а й за межами населених пунктів.

Щодо керівництва об’єднаними громадами, то його здійснюватиме обраний шляхом виборів  голова. Особливістю реформи також є наявність старост у селах та селищах об’єднаної громади, які входитимуть до складу виконавчого комітету ради об’єднаної територіальної громади.

З метою збереження цілісності району вирішено створити Дмитрівську спроможну об’єднану територіальну громаду, до складу якої ввійдуть 13 сільських рад району.