Переваги впровадження реформи децентралізації на території району
Основною метою проведення реформи децентралізації та об’єднання територіальних громад є покращення якості надання публічних послуг і наближення їх до людей, а також економія фінансового ресурсу за рахунок скорочення видатків на апарати управління та інші галузі.
Проведення реформи з децентралізації влади передбачає передачу повноважень на місця, тобто органам місцевого самоврядування. Разом із повноваженнями вони отримають і необхідні кадрові, фінансові та інфраструктурні ресурси.
Повноваження, які отримають об’єднані громади:
Власні
– планування розвитку громади та формування бюджету;
– розвиток економіки, підприємництва, залучення інвестицій;
– управління земельними ресурсами, надання дозволів на будівництво;
– утримання та будівництво доріг, благоустрій території;
– організація пасажирських перевезень на території громади;
Делеговані
– соціальна допомога через терцентри (в громадах);
– адміністративні послуги через центри їх надання (в громадах);
– управління школами й дитсадками;
– первинна медична допомога;
– управління та організація роботи закладів культури та спорту.
Об’єднані громади отримають весь спектр повноважень, що їх сьогодні мають міста обласного значення.
Крім того, в об’єднаних громадах мешканці мають бути забезпечені послугами, що надаються органами державної влади:
– виплата пенсій, субсидій, пільг і допомог;
– контроль санітарного стану;
– казначейське обслуговування;
– реєстрація актів цивільного стану тощо.
На виконання вище перелічених повноважень передбачається відповідний фінансовий ресурс. Так, об’єднана громада одержує:
– 60% податку на доходи фізичних осіб (зараз 0);
– державні субвенції (медична, освітня);
– право розпоряджатися землями на території об’єднаної громади.
Розглянемо детальніше перелік податкових та неподаткових надходжень:
– 60% ПДФО;
– 25% екологічного податку;
– 5 % акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів;
– 100% єдиного податку, в тому числі єдиний податок з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка виробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків;
– 100% податку на прибуток підприємств;
– 100% податку на майно (нерухомість, земля, транспорт);
– плата за надання адміністративних послуг (зараз 0);
– надходження від орендної плати за користування майном комунальної власності;
– рентні плати за користування надрами, за спеціальне використання води та водних об’єктів, лісових ресурсів;
– орендна плата за водні об’єкти.
Об’єднані громади перейдуть на прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом (зараз їх мають тільки області, райони і міста обласного значення).
Також передбачаються зміни до Податкового кодексу, відповідно до яких органи місцевого самоврядування встановлюватимуть ставки та пільги по платі за землю не тільки в межах, а й за межами населених пунктів.
Щодо керівництва об’єднаними громадами, то його здійснюватиме обраний шляхом виборів голова. Особливістю реформи також є наявність старост у селах та селищах об’єднаної громади, які входитимуть до складу виконавчого комітету ради об’єднаної територіальної громади.
З метою збереження цілісності району вирішено створити Дмитрівську спроможну об’єднану територіальну громаду, до складу якої ввійдуть 13 сільських рад району.