ЩОДО ПРИЗНАЧЕННЯ ЖИТЛОВИХ СУБСИДІЙ З 1 ТРАВНЯ 2017 РОКУ

З 1 травня 2017 року, на підставі внесених 26 квітня 2017 року Урядом змін у Постанову № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних  послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», в Україні діятиме оновлена програма житлових субсидій.

На основі змін, у травні органи соціального захисту населення проведуть перепризначення субсидій на наступний рік та розрахують її розміри на літній період, а з жовтня – на новий опалювальний сезон.

Повторно подавати документи на оформлення допомоги необхідно буде лише тим, хто орендує житло та у кого відбулися зміни у складі сім’ї. Для решти субсидіантів перерахунок проведуть автоматично, без повторного звернення.  

КОМУ ПОВТОРНО НЕОБХІДНО ПОДАВАТИ ДОКУМЕНТИ НА ОФОРМЛЕННЯ СУБСИДІЇ?

Заяву і Декларацію про доходи заново треба подавати сім’ям, які:

  • орендують помешкання
  • мають зміни у складі сім’ї: хтось прописався чи виписався
  • хочуть отримати субсидію на тверде паливо

Стосовно періоду врахування доходів для призначення субсидії та порядку отримання інформації про доходи

Зазначеними змінами передбачено врахування доходів для призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за чотири квартали, що передують місяцю, попередньому до місяця, з якого призначається субсидія. Тобто при здійсненні розрахунку субсидії на наступний період у травні для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді, враховуються доходи за період з квітня попереднього року по березень поточного року включно. Таким чином, враховуватимуться більш актуальні доходи, а не за попередній календарний рік.

Звертаємо увагу, що змінюється період отримання доходів лише при призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. При призначенні субсидії для відшкодування витрат на придбання твердого палива і скрапленого газу та субсидії для відшкодування витрат на придбання твердого палива, скрапленого газу і оплату житлово-комунальних послуг враховуються доходи за попередній календарний рік.

Стосовно термінів опалювального періоду для індивідуального опалення:

Передбачено розраховувати розмір субсидії на опалювальний сезон для домогосподарств, які використовують природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення, з урахуванням тривалості опалювального періоду з 16 жовтня по 15 квітня включно без подальшого перерахунку.

ВИПЛАТА ЧАСТИНИ ЗЕКОНОМЛЕНИХ СУБСИДІЙ У ВИГЛЯДІ «ЖИВИХ» ГРОШЕЙ ВІДБУВАТИМЕТЬСЯ НА ПІДСТАВІ ЗАЯВИ ГРОМАДЯНИНА

Рішення Уряду від 26.04.2017р. про внесення змін до деяких Постанов КМУ, в тому числі №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних  послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», передбачає чіткий алгоритм монетизації частини зекономлених житлових субсидій.

Монетизації частини зекономлених субсидій передбачає грошову виплату енергоощадним родинам — еквівалент вартості зекономлених 150 кіловат електроенергії, якщо цей ресурс використовується для опалення, або 100 кубів газу.

До 1 липня 2017 року підприємства-виробники чи підприємства-виконавці послуг з газо-, та електропостачання в паперовому та електронному вигляді повинні надати структурному підрозділу з питань соціального захисту населення списки енергоощадних субсидіантів із зазначенням суми невикористаної державної допомоги.

Субсидіантам, які вели енергоефективне домогосподарство, для отримання коштів необхідно буде з 1 липня до 1 вересня подати заяву у місцеве управління соціального захисту населення, на підставі якої здійснюватиметься виплата грошової винагороди за енергоефективність.

Інформацію про наявність економії кожен отримувач субсидії може відслідковувати у своїй платіжці або шляхом звернення до постачальника газу чи електроенергії, якщо вони використовуються для опалення.

Відкриття рахунку в банку, як і вибір самої уповноваженої банківської установи, через які проводяться виплати соціальних допомог та пенсій, або у відділеннях Укрпошти має здійснюватися субсидіантом самостійно. На момент подачі заяви рахунок в банку повинен бути уже відкритим.

УВАГА!!! Згідно зі статтею 165.1.1 Податкового кодексу України, субсидія, незалежно від вигляду в якому вона виплачується, не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку. Тому монетизація частини зекономлених субсидій жодним чином НЕ впливає на процес декларування, а отримана від держави сума  НЕ повинна зазначатися у Декларації про доходи громадян. 

 

СУБСИДІЯ НА ГАЗ І ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ, ЯКІ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ, ЗАЛИШАЄТЬСЯ НА РАХУНКАХ СУБСИДІАНТІВ

Невикористана субсидія на газ і електроенергію, які використовуються для побутових потреб – газова колонка, плита, світло, —  залишається на рахунках субсидіантів. Зекономлені 100 кубів газу або 150 кіловат електроенергії, які використовуються для опалення будинку, будуть виплачені енергоощадним сім’ям готівкою. Все, що перевищує вартість 100 кубів газу або 150 кіловат електроенергії, яка йде на електроопалення, та невикористані субсидії на холодну і гарячу воду за підсумками опалювального сезону буде повернуто до Державного бюджету.

В Україні дуже багато родин, які використовують значно менше, за виділені державою соціальні нормативи на таку сім’ю. В результаті за рік на рахунках таких субсидіантів накопичується чимала сума невикористаної допомоги. Якщо, скажімо, опалення має сезонність, і зекономлену в минулому місяці субсидію, можна використати в наступному, більш холоднішому, то з водою все по-іншому. Фактичний обсяг використання води в середньому є стабільний кожного місяця.

Однак, є дуже багато випадків, коли люди оформляють субсидію на воду, але фактично її не споживають, тому за рік накопичується значна сума невикористаної допомоги.

Держава не може залишати на рахунках у монополістів виділені людям кошти на оплату комунальних платежів, якщо послугу людям фактично не надано. Тому якщо газ, тепло, електроенергію чи воду не використано споживачами в межах соціального нормативу, за підсумками опалювального періоду їх повертають до бюджету країни. Як кажуть в народі: «копійка гривню береже».

Через те, що соціальні нормативи споживання послуг, на які надається субсидія, не відповідають реальному споживанню послуг, щороку на рахунок отримувачів субсидій утворюється значна сума невикористаних субсидій. До прикладу, за минулий опалювальний період  сума невикористаних субсидій становила понад 14 млрд. гривень.

 

«ПЕРЕПЛАТА» ЗА РАХУНОК ВЛАСНИХ ПЛАТЕЖІВ ЗАЛИШАЄТЬСЯ НА РАХУНКУ СУБСИДІАНТА

Сім’ї, яким з причин несвоєчасного подання місцевими органами влади інформації про склад зареєстрованих осіб та надавачами послуг – про перелік житлово-комунальних послуг і встановлених тарифів, субсидія нарахована «заднім числом», зможуть використати «переплату» в повному обсязі.

Субсидія призначається з моменту подання заяви та, відповідно, здійснюється перерахунок коштів. Але бувають випадки, їх меншість, коли документи оформлені, до прикладу,  з січня, а субсидія надійшла у квітні.

Якщо сім’я весь цей час – у  січні, лютому, березні — сумлінно сплачувала рахунки за комунальні послуги і на момент надходження субсидії у неї на рахунках з’явилася переплата за рахунок власних платежів, то така сім’я вправі скористатися нею коли завгодно.  Наприклад, якщо родина користується газом, то переплату можна використати у літні місяці або тримати її до зими; якщо централізоване опалення – кошти знаходитимуться на рахунку до наступного опалювального сезону.

Постачальники послуг зобов’язані відображати переплату у платіжках та не повинні «ігнорувати» право людини нею скористатися. Відповідний механізм зафіксовано у Постанові КМУ № 534, зокрема у формулі розрахунку повернення зекономлених субсидій.

Зауважимо, що мова йде саме про випадки, коли субсидія надходить до адресата із запізненням, обумовленим затримкою із звіркою інформації про склад сім’ї та тарифи в місті. У всіх інших випадках, якщо сім’я використала менше, ніж встановлено соціальним нормативом, у наступному місяці вона має законне право використати зекономлені кошти у рахунок наступних платежів, в тому числі обов’язкової плати за комуналку.

 

ПРИ ПЕРВИННОМУ ЗВЕРНЕННІ ЗА СУБСИДІЄЮ БОРГИ ЗА КОМУНАЛКУ НЕ ВПЛИВАЮТЬ НА ОФОРМЛЕННЯ ДОПОМОГИ

Заборгованість з комунальних послуг при первинному зверненні за субсидією НЕ впливає на оформлення допомоги. Однак держава, надаючи субсидію, дає можливість сім’ї протягом року вирішити питання з накопиченою в минулому заборгованістю за комунальні послуги.

Тому якщо родина за рік не сплатила заборгованості, вона має можливість оформити договір реструктуризації боргу з постачальником послуги для автоматичного продовження субсидії на наступний рік (2017-2018рр.). Інформація про заборгованість того чи іншого споживача надходитиме управлінням соціального захисту від надавачів комунальних послуг. Нових субсидіантів це не торкнеться.

Нагадаємо,  що за наявності двомісячної заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг у субсидіантів, яка накопичилися в минулому – до оформлення допомоги, субсидію на наступний період 2017-2018рр. призначатимуть за умови її погашення або оформлення договору реструктуризації боргу. У такому випадку субсидія призначається з дати закінчення дії попередньої субсидії, в іншому — з місяця, в якому громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору.