Забезпечення дошкільної освіти в умовах децентралізації

 

 

З метою гідного вшанування пам’яті жертв геноциду Українського народу – Голодомору 1932-1933 років в Україні, вчиненого тоталітарним репресивним сталінським режимом, а також голодоморів 1921-1922, 1946-1947 років в Україні, забезпечення належної організації та проведення у 2016 році заходів до Дня пам’яті жертв голодоморів в загальноосвітніх навчальних закладах проведено 25 листопада 2016 року в загальноосвітніх навчальних закладах проведено флешмоби, присвячені вшануванню пам’яті жертв голодоморів в Україні,які розпочалися словами:

«Немов прокляття ожива

Рік тридцять третій…

Голод…голод…»

 

 

Забезпечення високоякісної освіти в дошкільних навчальних закладах району на всіх її етапах і рівнях розглядались і розглядаються як приорітетне завдання сьогодення.

Основні механізми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року окреслено у Державній цільовій соціальній програмі розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року.

Для забезпечення реалізації реформ у галузі дошкільної освіти у районі рішенням районної ради від 22 березня 2011 року № 63    прийнята районна цільова програма розвитку дошкільної освіти на 2011-2015 роки.

На виконання Програми відділ освіти райдержадміністрації спільно з виконкомами сільських рад провели  значну роботу щодо розвитку мережі дошкільних навчальних закладів, що дало можливість підвищити якість освіти відповідно до державних стандартів.  

В результаті проведеної роботи  у 2012 році відкрито 2 додаткові групи в ДНЗ «Івушка» та «Сонечко» (с.Дмитрівка та с.Богданівка). 

З 1 вересня 2012 року Петрівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Новороманівська та Макариська ЗОШ І-ІІ ступенів реорганізовані в НВК «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа», що дало змогу охопити дошкільною освітою дітей сіл Петрове, Макариха, Новороманівка, де відсутні були дошкільні заклади.  У 2013 році відкрита ще одна група в ДНЗ «Колобок» (с.Суботці).

Таким чином, відсоток охоплення дошкільною освітою зріс з 70,5 до 82%.

Для подальшого забезпечення реалізації реформ у галузі дошкільної освіти у районі рішенням районної ради від 31 січня 2014 року №529  прийнята районна цільова програма розвитку дошкільної освіти на 2014-2017 роки, якою передбачено створення належних умов для функціонування дошкільної освіти.

На виконання районної програми розвитку освіти, з метою прогнозування мережі дошкільних навчальних закладів відповідно до освітніх запитів населення та створення умов для здобуття громадянами дошкільної освіти в районі  відділом освіти райдержадміністрації два рази на рік здійснюється облік дітей дошкільного віку, впорядковується база даних.

Дошкільну освіту в районі забезпечують 18 навчальних закладів, з них 14 дошкільних навчальних закладів і 4 у складі навчально-виховних комплексів «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа.

Загальна площа приміщень закладів дошкільної освіти складає 12765 кв.м., загальна площа території – 14,57га, фактичне число груп – 29.

13 навчальних закладів розташовані в типових  приміщеннях, в пристосованих приміщеннях – 5 (села Топило, Володимирівка, Макариха, Новороманівка, Петрове).

У всіх населених пунктах відповідно до наявних потреб територіальних громад функціонують дошкільні заклади та навчально-виховні комплекси з метою реалізації права на дошкільну освіту  всіх дітей.

Загальна кількість дітей віком від 0 до 6-ти років у районі становить 2037 осіб. Дітей віком від 3-х до 6-ти років — 902 особи, із них відвідують дошкільні навчальні заклади — 737 дітей (82%).

Охоплення дошкільною освітою дітей  району від 3 до 6(7) років всіма формами дошкільної освіти складає 99,8%.

Дітей 6-го року життя, що проживають на території населених пунктів району налічується 300 осіб, які 100% охоплені дошкільною освітою.

У 8 загальноосвітніх закладах  району створені групи підготовки дітей до школи, які працюють за чинною програмою дошкільної освіти розвитку дитини і охоплюють дітей, що не відвідують дошкільні заклади та навчально-виховні комплекси.

Відповідно до плану роботи відділу освіти щороку у квітні-травні проводиться перевірка роботи груп підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі. Для цього в навчальних закладах практичними психологами, вчителями початкових класів та соціальними педагогами проводиться моніторинг готовності до навчання дітей, які відвідували ці групи.  

Існуюча мережа дошкільних навчальних закладів району задовольняє потреби населення, так як потужність існуючих ДНЗ становить (939 місць) 104% від кількості дітей дошкільного віку.

У 11 дошкільних навчальних закладах та НВК функціонують музичні та фізкультурні зали,  методичні кабінети, в усіх закладах є пральні кімнати та харчоблоки.

Музичні і фізкультурні зали  ДНЗ  мають обладнання (піаніно, телевізор, музичні центри, лавки гімнастичні, мати, шведська стінка, гімнастичні палиці,  масажні килимки та ін.)

На території закладів розміщені ігрові та  фізкультурні майданчики. Території закладів мають огорожу й захисну смугу по всьому периметру з одного ряду зелених насаджень. Кожна група має окремий  ізольований  майданчик із зеленими насадженнями, тіньовий навіс.

Озеленення  постійно  оновлюється, проводиться вирубування старих дерев і висаджування нових кущів та дерев.

Матеріально-технічне забезпечення груп відповідає нормам санітарних вимог та сприяє організації повноцінного навчально–виховного процесу відповідно до вимог, дозволяє виконувати завдання навчання, виховання, організації життєдіяльності відповідно до програмових вимог. Кожна група забезпечена індивідуальними меблями, відповідно до віку дітей, м’яким інвентарем, посудом, предметами особистої гігієни в достатній кількості. Групи обладнані ігровими зонами, куточками відповідно до віку дітей  та програмових вимог. Сантехніка знаходиться у робочому стані. Тепловий режим та освітлення відповідають нормам.

Дошкільні навчальні заклади оснащені необхідним інвентарем, посудом, іграшками, спецодягом, м’яким інвентарем, меблями, електроприладами, миючими засобами. В ДНЗ і НВК є 14 комп’ютерів з принтерами, сканером (78%).  Кількість комп’ютерів, підключених до мережі  Інтернет 6 ДНЗ та 4 НВК.

Опалення в 3-х ДНЗ центральне, в 11 ДНЗ та 4 НВК індивідуальне.     Харчоблоки, пральні кімната забезпечені всім необхідним обладнанням, яке перебуває в задовільному стані .

Матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності ДНЗ перебуває на  достатньому  рівні.

Для подальшого зміцнення матеріально-технічної і навчальної бази в дошкільних навчальних закладах протягом 2015-2016 років проведено:

поточний ремонт харчоблоків («Барвінок» с.Мошорине (50,0 тис. грн.), «Сонечко» с. Богданівка (30,0 тис. грн.);

ремонт приміщення («Віночок» с. Диківка (6,00 тис. грн.), «Веселка»,с.Трепівка  (3,2 тис. грн..),»Івушка» с. Дмитрівка  (97,9 тис. грн..), «Колобок» с. Суботці (86,5 тис. грн.), »Колосок» с. Саблине (2,0 тис. грн.), »Малятко» с. Дмитрівка (89,5 тис. грн..),  «Мальвіна» с. Володимирівка (2,0 тис. грн..), »Світлячок» с. Богданівка (5,3 тис. грн.), «Сонечко» с. Богданівка (46,3 тис. грн..), («Ромашка» с. Казарня (10,4 тис. грн..), «Рушничок» с. Пантазіївка (4,8 тис. грн.);

оформлені спортивний та музичний зали («Віночок» с.Диківка (12,0 тис грн..)

поточний ремонт  вхідного коридора («Малятко» с. Дмитрівка (41,7 тис. грн..);

влаштування огорожі  ( «Малятко» с. Дмитрівка (100,00 тис. грн.);

заміну вікон  та дверей  на металопластикові («Рушничок» с. Пантазіївка (42,00 тис. грн..);

облаштування ганку »Світлячок» с. Богданівка (3,9 тис. грн.), «Сонечко» с. Богданівка (15,0 тис. грн.);

заміну сантехніки «Пролісок» с. Цибулеве (6,7. тис. грн..);

закуплено дитячі меблі «Світлячок» с. Богданівка (25,2),  «Сонечко» с. Богданівка ( 46,3тис. грн..);

придбано комп’ютерів  та оргтехніки («Веселка» с. Трепівка (13,0 тис. грн.), «Мальвіна» с. Володимирівка (14,0 тис. грн..) «Світлячок» с. Богданівка (12,5),  «Сонечко» с. Богданівка (12,5 тис. грн..); ..),»Івушка» с. Дмитрівка  (11,7 тис. грн..), «Пролісок» с. Цибулеве (6,7 тис. грн.), »Колосок» с. Саблине (8,0 тис. грн..) ,«Колобок» с. Суботці (8,0 тис. грн.);

підключення до системи інтернет («Барвінок» с. Мошорине ( 2,5  тис. грн.), »Віночок» с. Диківка (2,5 тис. грн.), «Веселка» с. Трепівка (2,5 тис. грн.), «Івушка» с. Дмитрівка  (6,0 тис. грн..), «Колобок» с. Суботці (2,5 тис. грн.), «Світлячок» с. Богданівка (2,5),  «Сонечко» с. Богданівка (2,5 тис. грн..), «Малятко» с. Дмитрівка (2,5 тис. грн.), «Пролісок» с. Цибулеве (2,5 тис. грн..), «Рушничок» с. Пантазіївка  (2,7тис. грн..).

З метою скорочення споживання природного газу шляхом його заміщення нетрадиційними та альтернативними видами палива будується модульна котельня в ДНЗ «Барвінок» с. Мошорине.

Дошкільні навчальні заклади  забезпечені педагогічними кадрами. Сьогодні вихованням дітей у закладах займається 89 педагогічних працівників. Із них мають  освіту:  базову вищу освіту (бакалавр) -33,  неповну вищу освіту (молодший  спеціаліст) — 54,   не мають освіти – 0. Працюють не за фахом – 41 педагогічний працівник. Мають кваліфікаційні категорії та педагогічні звання -37.  Із них- спеціаліст -31, І категорія -5, вища категорія – 1.

Однією  з  найважливіших  умов успішного  функціонування  системи  дошкільної  освіти  є  ритмічне,  достатнє  і  якісне  науково — методичне  забезпечення   діяльності  дошкільних  навчальних  закладів.

Серед компонентів  науково-методичного  забезпечення  педагогічного процесу в  ДНЗ  особливе місце  посідають  настанови  ОІППО для  педагогів дошкільних  навчальних закладів, курсові підвищення кваліфікації вихователів,  які  організовуються у контексті безперервного навчання і визначаються особливостями післядипломної освіти, здобуття вищої освіти, участі у роботі районних методичних формувань, самоосвіти. За п’ять останніх років вищу освіту здобули 5 педагогів, навчаються у вищих навчальних закладах -3 особи.

В кожному  дошкільному  закладі  складений  перспективний  план курсів підвищення кваліфікації,  який  затверджений  керівником  закладу.

Курси підвищення кваліфікації педагогічні працівники проходять згідно плану, який виконується на 100%.

Методичний кабінет відділу освіти райдержадміністрації у 2015-2016 навчальному році працював над реалізацією проблеми  «Вдосконалення професійної педагогічної майстерності педагогічних працівників дошкільних закладів в умовах  безперервної освіти».

Методична робота методичного кабінету Знам’янського відділу освіти з педкадрами дошкільних навчальних закладів району будується на основі діагностики, аналізу інформації про стан професійної компетентності вихователів, їх потреб і складнощів, що виникають у процесі роботи. За допомогою діагностування моделюється структура, зміст і форми методичної діяльності. Враховується те, що структура має бути динамічною, зміст таким, що постійно оновлюється, а форми – оптимально збалансованими. Зміст реалізується через цільові проекти з педагогічного моніторингу та освітнього менеджменту, завдання яких полягає у формуванні творчого, самодостатнього педагога з розвиненими дослідницькими навичками, мета їх – досягнення вихователями вершин педагогічної майстерності.

Тематичне вивчення, атестація, бесіди, опитування визначили необхідність організації таких форм роботи: наради завідуючих ДНЗ, методичні об’єднання завідуючих, методичні об’єднання вихователів груп дітей раннього віку, методичні об’єднання вихователів груп дітей старшого дошкільного віку, семінари для муз керівників, семінари-практикуми  для старших медсестер. Організовано роботу районної творчої групи із проблеми: «Оздоровчі технології в освітній процес».

Кожне методичне формування має свої завдання, обирає власну проблему для поглибленого дослідження, яка виходить із загально районного. Позитивним є те, що з педагогами усіх рівнів протягом року проводяться як теоретичні, так і практичні заняття. 

Таким чином, у методкабінеті відділу освіти створена оптимальна структура методичної роботи з педкадрами дошкільних навчальних закладів, за якої враховуються запити й потреби педагогів, рівень їх професіоналізму та забезпечується координація діяльності з боку методиста з дошкільного виховання.

Актуальні проблеми роботи ДНЗ опрацьовуються педагогами під час моделювання занять та виховних заходів, взаємовідвідувань, творчих звітів, занять самоосвітою тощо.

Одним із основних напрямів методичного забезпечення організації навчально-виховного процесу відділ освіти вважає підвищення компетентності керівників дошкільних  закладів.  

Всі педагогічні працівники охоплені різними формами методичної роботи. Щороку в травні  місяці методичний актив дошкільної освіти підводить підсумки роботи за рік. Вони свідчать, що значну роль у модернізації методичної роботи відіграли опорні  дошкільні навчальні заклади. У  навчальному році працювало 2 опорні заклади («Колобок» с. Суботці та «Барвінок» с. Мошорино). Створено їх  із метою впровадження в практику досягнень педагогічної науки та  досвіду, проведення роботи з підвищення рівня кваліфікації педагогів, здійснення інноваційних підходів. Вони є центрами методичної роботи  у районі.. На  базі опорних  закладів постійно працюють консультаційні пункти, проведено різноманітні заходи: районні семінари, семінари – практикуми, навчання керівників, засідання районних методичних об’єднань.    

При цьому актуальним є питання залучення молодих спеціалістів до різних форм методичної роботи з кадрами: методичні об’єднання, постійно-діючі семінари, творчі групи.

Відділом освіти розроблено перспективний  10-річний план проведення атестації дошкільних закладів.

Згідно з графіком 11 дошкільних закладів пройшли атестаційну експертизу,  в 2015-2016, 2016-2017 роках проатестовано 3 ДНЗ.   

Постійно здійснюється контроль за діяльністю дошкільних закладів. Питання діяльності дошкільних закладів було розглянуто  на колегіях відділу освіти: «Стан сучасної системи дошкільної освіти»,  «Про підсумки атестаційної експертизи  дошкільних закладів».

У дошкільних закладах проведена велика робота з організації сучасного навчально-виховного процесу. Зокрема,  в усіх без винятку дошкільних закладах та навчально-виховних комплексах  створено сучасне розвивальне середовище,  належна увага приділяється інформаційному забезпеченню процесу навчання.

Навчально-виховна робота спрямовується на всебічний та збалансований розвиток дітей. Акцент у ній зміщено з дидактичного на розвивально-виховний аспект, отже, навчання не є самоціллю, а виступає для дітей засобом оволодіння наукою та мистецтвом повноцінного життя, розгортання особистісного буття в єдності з іншими сферами життєдіяльності. 

Відділом освіти, завідуючими та вихователями дошкільних закладів та навчально-виховних комплексів розроблено методичні рекомендації для батьків щодо психофізичного розвитку дітей раннього і дошкільного віку та соціально-педагогічного патронату, взаємодії з сім’єю.

Поступово здійснюється оснащення освітньо-виховного процесу ДНЗ навчально-наочними посібниками та іграшками.

Сучасний стан дошкільної освіти вимагає постійного професійного зростання працівників дошкілля, широкої популяризації послуг дошкільної освіти через Інтернет. Але не всі дошкільні заклади забезпечені комп’ютерами та не підключені до Інтернету.

Вивчення стану навчально-виховної роботи ДНЗ протягом 2015-2016  навчальних років показало, що педагогічні колективи стали більш творчо підходити до організації та проведення занять, ігор, режимних моментів, використовують різні форми і методи розвитку особистості дітей згідно сучасних вимог.

У центрі уваги кожного ДНЗ знаходилася дитина, як індивідуальність, повага до неї.

Педагогічні колективи ДНЗ активно впроваджують в практику роботи творчу спадщину В.О. Сухомлинського, І.Г. Ткаченка, Г.Г Ващенка. Дітям, починаючи з раннього віку прививають любов до рідного краю, України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови, національних цінностей українського народу,  свідомого ставлення до себе як особистості, оточення, довкілля. Значної уваги приділялось фізкультурно-оздоровчій роботі, фізичному розвитку дітей (ДНЗ «Івушка», «Малятко», «Колобок», «Барвінок», «Сонечко», завідуючі Костелецька Г.Ф., Дорощук В.Л, Животовська А.М., Марущук Л.О., Постойко І.В..)       

Освітньо-виховний процес у ДНЗ забезпечувався за одним чи кількома пріоритетними напрямками: (гуманітарний -9, в них дітей – 292, фізкультурно-оздоровчий-2, в них дітей – 77, народознавчий 2, в них дітей – 69, еколого-природничий, – 1, в ньому дітей – 62.

З метою розвитку творчих здібностей дітей, реалізації їх потенційних можливостей організовано гурткову роботу. При дошкільних закладах «Колобок», «Барвінок» сіл Суботці, Мошорино діють народознавчі гуртки, при ДНЗ «Малятко», «Івушка» с. Дмитрівка фізкультурно-оздоровчі гуртки, при ДНЗ «Веселка» с. Трепівка музичного мистецтва, при ДНЗ «Мальвіна», «Колосок» с. Володимирівка, Саблино екологічні гуртки. 

Здійснюється інноваційна робота у ДНЗ «Колобок», Суботцівської сільської ради, ДНЗ «Малятко» та «Івушка» Дмитрівської сільської ради, у  ДНЗ «Івушка», «Малятко» (Дмитрівської сільради), «Сонечко», «»Світлячок» (Богданівської сільської ради) у фізкультурно-оздоровчій роботі використовується методика Миколи Єфименка;

На виконання Закону України «Про дошкільну освіту», зокрема щодо обов’язковості дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку у ДНЗ були проведені «Тижні дитини – дошкільника», «День матері», Тижні пожежної безпеки, відзначалися суспільні свята, свята: осені, врожаю; проводи весни, районна спартакіада серед дітей дошкільних закладів та інші. До яких залучали дітей, які не відвідують ДНЗ, батьків, громадськість села. В кожному закладі здійснюється вивчення позитивного педагогічного досвіду.

Питання організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах знаходиться на постійному контролі відділу освіти райдержадміністрації, керівників, медичних сестер дошкільних навчальних закладів та навчально-виховних комплексів району.

Щомісячно проводиться моніторинг виконання норм харчування дітей у дошкільних навчальних закладах.

Встановлено, що організація харчування дітей у дитячих навчальних закладах району здійснюється відповідно до норм харчування дітей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2001 року № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах».

У 8 дошкільних навчальних закладах та 1 НВК згідно штатного розкладу є медичні сестри, обладнано медичні кабінети, які поповнені медичним обладнанням і інструментарієм та забезпечені медикаментами.

У 14 дошкільних навчальних закладах та 4 навчально-виховних комплексах є харчоблоки, (100 %), всі обладнані необхідним технологічним устаткуванням, холодильниками (100 %).. Із 20 наявних холодильників у дошкільних навчальних закладах тільки 2 закуплені до 2000 року, останні закуплені протягом 2000-2016 років).

У 2016 році проведений ремонт харчоблоків дошкільних навчальних закладів «Івушка», «Малятко» (с.Дмитрівка) та «Барвінок» (с.Мошорине).